۱۳۸۷ مرداد ۲۹, سه‌شنبه

آموزش موسیقی(مقدمه)

پيشگفتار

بطوركلي آموزش به كودكان بيشتربراساس مشاهده وازطريق دركِ شهودي صورت مي پذيرد لذامفاهيم انتزاعي را مي توان بابه كارگيري رنگهاوتصاويرجذّاب وسايرابزارهاي چندرسانه أي به كودك آموخت.آموزش موسيقي نيز تابعي از برنامه كلي آموزش به كودكان است.

باتوجه به شرايط سني كودك مربي مي بايستي بخش زيادي از برنامه خودراصرف ايجاد انگيزه وارتباط موثر باكودك نمايد.برخلاف تصور عمومي آموزش مفاهيم اوليه وبنيادين در رياضيات و موسيقي به كودكان به مراتب دشوارتر از آموزش مباني پيشرفته است و مستلزم انجام پژوهش هاي مشترك دست اندركاران علوم تربيتي واساتيدموسيقي مي باشد.

نگارنده به منظور ارائه روشهايي در ايجاد جذّابيت در آموزش موسيقي وباهدف آشنايي همگانی بویژه کودکان و توجوانان ووالدین اقدام به ایجاد اين وبلاگ نموده ام وبيشترآموزش نوازندگي بافلوت ريكوردربه عنوان محورآموزش موردنظربوده است.انتخاب ريكوردرباانگيزه هاي زيرصورت گرفته است:

1-توانمنديهاي اين ساز كوچك

2-ارتباط هماهنگ و ارگانيك اندام هاي كودك باسازباهدف تقويت تواناييهاي ذهني،روحي ورواني‌ ، حركتي ،تنفسي( با توجه به درگيريهاي فيزيكي اين ساز با بدن كودك.)

3-دسترسي آسان وارزان ،قابليت حمل و نقل،استحكام

4- ارتباط آواز وسازهاي بادي ،ازآن جاكه حنجره انسان نيز يك لوله صوتي است.بنابراين سازهاي بادي بيشترين نزديكي را با آواز هاي انساني دارند.

5-با عنايت به پيچيدگي نوازندگي سازهاي بادي ايراني(ني،ني انبان،دوزله،بالابان سرناو)وسازهاي كلاسيك(فلوت،ابوا،هورن،

كلارينت و)در صورت هدايت صحيح كودكان ،آموزش اين ساز مي تواند بخشي ازكمبود نوازنده درسازهاي فوق را مرتفع سازد.

نكاتي در مورد اين كتاب:

1-بمنظور ايجاد انگيزه هردرس با تصاويري مزين شده است.

2-وضيعت ريكوردر براي اجراي هر نت نمايش داده شده است.

3-نحوه انگشت گذاري براي اجراي هر نت روي فلوت نمايش داده شده است.

4- بمنظورجلب توجه كودكان وتشخيص نت ها درهردرس نت جديد با رنگ قرمز مشخص شده است.

5-به منظور آشنايي كودكان با نت نويسي وخوشنويسي آن دفتري جداگانه با عنوان "بنويسيم" تدوين شده است.

این بخش با اندکی تلخیص از مقدمه کتاب شهر ریکوردرها تالیف اینجانب اقتباس گردیده است.